Manuel skift af høj...

Notifications
Clear all

Manuel skift af højtalerudkald

(@mikalaybourn)
Active Member Kunde

Jeg startede testkørsel på linje A fra Køge, med Hillerød som destination. Da jeg nåede Hundige tænkte jeg "Nej, jeg vil faktisk gerne køre linje E herfra", og fik derfor skiftet til linje E mod Holte i stedet.

However, ifølge køreplanen startede højtalerudkaldene fra Køge. Jeg prøvede at rykke "nuværende position på strækningen" frem til Hundige (altså den orange pil), men uden held.

Ville det være muligt at tilføje den feature, således vi selv manuelt kan "spole frem" i køreplanen, hvis vi ender med at skifte køreplan midt i kørslen, som jeg lige gjorde der?
(med mindre den feature allerede findes, og jeg simpelthen bare ikke har gjort det ordentligt.. 🤣 Dog prøvede jeg sådan 40 forskellige ting, så mit bud er, at jeg ikke tror det er muligt endnu)

Dette emne blev ændret 3 år siden af Mika Laybourn
Topic starter Lagt op : 15/01/2023 11:43 pm
(@danding)
Medlem Admin

Jeg har også længe overvejet om den feature skulle være med, for jeg ved at man kan gøre det IRL. Men jeg tænkte at hvis det skulle laves, skulle det laves som man gør det i virkeligheden, og jeg har ingen ide om hvordan det ser ud når man gør det i virkeligheden.

Jeg har ikke kunne finde noget der viser billeder, video eller forklaring om hvad man trykker på. Evt. kunne jeg også finde min egen løsning, dog bare ikke så autentisk. Hvad synes i?

SvarCiter
Lagt op : 16/01/2023 7:34 am
(@mikalaybourn)
Active Member Kunde

Hvis ikke du stadig har adgang til opsamling af materiale gennem din far, som du nævner i manualen, så vil jeg lige prøve at se, om jeg kan trække i nogle tråde.

Ellers tænkte jeg, at hvis man manuelt ville skifte frem eller tilbage, så kunne man trykke på "Manuel" (0), derefter bruge op/ned-pilene til at få den orange pil til styre den orange pil op eller ned til sin valgte destination, og kvittere med stjernen, som derefter skifter op/ned-pilene tilbage til deres default op/ned scroll-funktion.

SvarCiter
Topic starter Lagt op : 16/01/2023 12:51 pm
(@danding)
Medlem Admin

@mika-laybourn Min far kunne skaffe mig adgang til værkstedet fordi han arbejdede som ingeniør på noget tagkonstruktion af værkstedet, det har virkelig hjulpet må man sige. Men lige med det her tror jeg ikke han kan hjælpe med 😕 Men dit forslag giver super god mening, så jeg tænker at jeg vil prøve at implementere det om ikke så længe 😀

SvarCiter
Lagt op : 16/01/2023 1:05 pm
(@mikalaybourn)
Active Member Kunde

Oooh, okay. Jeg troede måske han arbejdede som mekaniker på værkstedet, eller noget i den stil. Fair nok, then.

Jeg skriver lige nu med en af de lokomotivførere på S-banen jeg følger, som har forklaret mig lidt om hvordan man ville gøre det i virkeligheden, hvis man kom ud i en lignende situation, hvor man skulle "spole frem" i køreplanen. Hun har tilbudt at sende en video i morgen af hvordan man ville gøre (hun har fri i dag).

Så jeg kan forhåbentligt vende tilbage i morgen med den virkelige måde at gøre det på 😊 

SvarCiter
Topic starter Lagt op : 16/01/2023 3:46 pm
(@danding)
Medlem Admin

@mikalaybourn Det er fanme fedt! Tusind tak! Det skal nok blive godt😄

SvarCiter
Lagt op : 16/01/2023 3:56 pm
(@mikalaybourn)
Active Member Kunde

Beklager et lidt sent svar. Jeg har nu fået en god forklaring, og det foregår altså således:

1. Hvis man f.eks. er på vej, som linje F mod Hellerup, og man ifølge FOCON holder på Fuglebakken (som indikeret her), men i virkeligheden holder på Nørrebro, så trykker man 'Tognr.' (knap 3).
  2. I denne Tognummer-menu kan man så vælge 'NØ (Nørrebro)' (via knap 9, i det her tilfælde), som så vil blive indsat ind i 'Frigiv på'-boksen, i stedet for 'Fuglebakken' (billede her) – på den måde kan man altså både spole frem og tilbage i køreplanen, ved at inputte hvilken station man holder på lige nu, ved at angive det i 'Frigiv på'-boksen.

Hvis vi nu sagde, at man er på vej den modsatte vej (mod Ny Ellebjerg), og så ifølge FOCON holder på Fuglebakken, men i virkeligheden holder på Flintholm, så vælger man i stedet 'FL', som i det her tilfælde er knap 6 (billede her).

Hvis ikke stationen, man leder efter, er på knapperne 1-9, kan man trykke på knap 0 for at få flere valgmuligheder.

Hope it all makes sense! 😊 

Dette indlæg blev ændret 3 år siden 3 gange af Mika Laybourn
SvarCiter
Topic starter Lagt op : 18/01/2023 11:08 pm
Daniel reacted
(@danding)
Medlem Admin

@mikalaybourn God forklaring! Jeg har desværre ingen data om stationskoderne (alså "FL" for Flintholm ) i køreplanen, så det kan være at køreplansdata-formatet må ændre sig hvis koderne skal vises må menulinjen. Men nu må jeg se, jeg tror jeg har en ide om hvordan det kan programmeres uden for meget ændring, men det kan jeg lige tænke over på min (ski)ferie 😀

Og igen, mange tak for forklaringen!

SvarCiter
Lagt op : 19/01/2023 9:21 am
(@eamodeltog)
New Member Kunde

@danding jeg snakker med en som kører s-tog, måske jeg kan få ham til at filme hvordan man gør 🙂

SvarCiter
Lagt op : 23/01/2023 6:20 pm
(@snej90)
New Member Kunde

@Danding udkaldet "Ishøj - Toget standser ikke mellem Ishøj og Ny Ellebjerg" mangler også 🙂 bare til orientering 🙂 God dag

Dette indlæg blev ændret 3 år siden af snej90
SvarCiter
Lagt op : 25/01/2023 1:14 pm